Uniek aanbod voor niveau 4

4 februari 2016  |  Bedrijven, Brabant-Zeeland, Jongeren, Regionaal

In september is InstallatieWerk Brabant-Zeeland gestart met een uniek opleidingsprogramma voor niveau 4 leerlingen. Het geheel vernieuwde programma sluit beter aan bij de behoeftes van de leerlingen, de leerbedrijven en de branche. Het geeft de leerlingen een meerwaarde: ze zijn voor het leerbedrijf nog beter inzetbaar. Een goed begin op de arbeidsmarkt, waar ze hun leven lang mee verder kunnen.

Meer en andere behoeftes

Jeffrie de Laure is leerlingbegeleider in Veldhoven. Samen met zijn collega Harold van Bree begeleidt hij dit jaar zo’n 115 leerlingmonteurs van diverse niveaus. Hij geniet daar enorm van. ‘In die jongens zie ik me zelf. Ik wil die jongens op een goede manier begeleiden.’ In de zomer werd hij gevraagd om mee te denken over het vernieuwen van de opleiding niveau 4. Jeffrie: ‘Steeds meer leerlingen beginnen aan niveau 4. We merken ook dat vanuit het bedrijfsleven de vraag naar op niveau 4 opgeleide monteurs toeneemt. We willen die jongens in onze opleiding echt iets extra’s kunnen geven.’

Rick von Kriegenbergh is als rayonmanager de trekker van de vernieuwing. ‘Er zijn veel ontwikkelingen in de branche. Leerbedrijven en hun klanten hebben meer en andere verwachtingen. Beroepshouding, je kunnen presenteren, een bepaalde mate van zelfstandigheid bijvoorbeeld. Om de opleiding beter te laten aansluiten op deze behoeftes, van leerbedrijven en leerlingen, hebben we gekozen voor deze vernieuwing.’

Modulair onderwijs

Het gaat om een verplicht programma van twee jaar, waarin de niveau 4 leerlingen naast de theorie op het ROC worden geschoold in aanvullende ‘soft skills’. Het programma is verdeeld in zes modules, die worden aangeboden tijdens een aantal lesdagen. Rick: ‘Er is bewust voor gekozen om tijdens de lesdagen met één onderwerp bezig te zijn, omdat het daardoor mogelijk is dieper op de stof in te gaan en de stof ook beter blijft hangen. Het werken met modules sluit aan op het onderwijs van het HBO en is ook in die zin een voorbereiding voor de toekomst.’

Er worden verschillende externe docenten aangetrokken. Jeffrie: ‘We kijken per blok wat we nodig hebben en vragen voor iedere discipline iemand anders. Daardoor hebben we mensen die echt gespecialiseerd zijn in wat ze overbrengen. Iedere module wordt afgesloten met een certificaat.’

Communicatie is de basis

Ingrid Nagel werkt vanuit haar trainingsbureau al jaren voor InstallatieWerk Brabant-Zeeland en ook zij werd gevraagd om mee te denken over de nieuwe opleiding. Ingrid: ‘In de communicatietraining leggen we de focus op de klant. Veel van deze jongens zijn inmiddels doorgegroeid en leidinggevend monteur geworden. Ze hebben veel inhoudelijke kennis. In deze training werken we aan social skills op het gebied van klantgericht denken en handelen.’

Communicatie komt in het aanbod van het ROC bijna niet aan de orde en dat is jammer, vindt Ingrid. ‘Ik geloof dat houding, uitstraling en presentatie net zo belangrijk zijn voor de klant. Je kan nog zo goed werk leveren, maar als je de klant niet goed benadert, krijg je problemen. Bijna alles wat ooit misgaat in een bedrijf of een gesprek is te herleiden tot communicatie die ergens niet goed zit.’ Tijdens de training komen verschillende aspecten aan de orde: de basis van communicatie, presentatie, gespreksvoering en klantgericht werken.

Gedurende vier lange trainingsdagen zitten de jongens in een ruimte van IW om hiermee aan de slag te gaan. Dat is soms best pittig. Ingrid: ‘De jongens werken normaal op de bouw of iets dergelijks. Dan is een dag binnen zitten bij een juffie wel iets heel anders. Maar ik geniet er enorm van. Ze vinden het echt boeiend, ook omdat ze veel uit de praktijk herkennen. Afgelopen week hadden we de presenteertraining met een theaterdocent erbij, dat was gewoon hilarisch. Het is zo mooi dat je ze iets kan meegeven waar ze rest van hun leven hun voordeel mee kunnen doen.’

In ontwikkeling

De vernieuwde opleiding is nog volop in ontwikkeling, maar de eerste reacties erop zijn prima. De eerste module bestond uit een VCA VOL training voor leidinggevenden. Het afsluitende examen had een scoringspercentage van 100%, wat betekent dat alle 50 leerlingen een diploma op zak hebben dat tien jaar geldig is. De tweede module – waar we nu midden inzitten – bestaat uit de communicatietraining. Hierna volgen nog: Leiding geven, green skills, management vaardigheden en een afsluitende opdracht.

In alle modules wordt gezorgd voor een interactie en variatie, uitgaande van leerdoelen en een effectief lesmodel. Jeffrie: ‘Het ROC heeft zijn eigen programma, daar blijven wij buiten. We willen dat aanbod aanvullen, zodat de leerling van IW méér heeft. Zo maken wij het verschil.’

Dé opleider in de
Elektro- en Installatietechniek
webdesign development