IW Actueel

begeleiding, leerling

Nieuwe leerlingbegeleiders

Even voorstellen: onze nieuwe leerlingbegeleiders

InstallatieWerk Achterhoek Rivierenland verwelkomde begin dit jaar twee nieuwe gezichten: Hanneke Maas (36) en Erwin Zweverink (41). Ondanks hun verschillende achtergrond, hebben ze in ieder geval een ding gemeen: met veel passie en enthousiasme zetten ze zich in voor leerlingen. Een voorstelrondje.

Hoe zorg je ervoor dat de leerlingen van InstallatieWerk de juiste werkplek vinden en zich ontwikkelingen tot een echte vakman? Die vraag proberen zowel Hanneke als Erwin sinds begin dit jaar te beantwoorden in hun rol als leerlingenbegeleider. Voor beiden geen onbekende functie. Hanneke: “Ik heb in het verleden al vijf jaar hetzelfde werk gedaan bij InstallatieWerk Zuid-Oost.” Erwin was jarenlang actief als werkplaatschef bij een autobedrijf. “Ik was daar een leermeester voor de jongeren en dat kan ik nu weer zijn.”

De nieuwe werkplek
De Brabantse Hanneke werkte na haar periode bij InstallatieWerk Zuid-Oost twee jaar bij Goflex, een commercieel opleidingsbedrijf gericht op de grote spelers binnen installatie- en elektrotechniek. Maar dat ‘jasje’ zat haar niet helemaal lekker meer. In haar afwezigheid heeft InstallatieWerk volgens haar een belangrijke stap gemaakt. “Het is professioneler dan in het verleden. Locaties door het land zijn meer op elkaar afgestemd en er zit meer lijn in het algemene beleid.”

Hoewel Achterhoeker Erwin uit de autowereld kwam, was de overstap naar de installatiebranche voor hem niet heel ingewikkeld. “Ik heb een techniekhart en dat komt ook hier goed van pas. Uiteindelijk vind ik het belangrijkste en leukste om met leerlingen te werken. Ze komen als jongetjes bij een bedrijf binnen en daar ontwikkelingen ze zich tot echte mannen. Dat groeiproces is prachtig om te zien.”

Persoonlijke begeleiding
Beide nieuwkomers zijn het erover eens dat een goede begeleiding van leerlingen van essentieel belang is voor hun ontwikkeling. “Het gaat erom dat een leerling zich thuis voelt bij een bedrijf en zich daar kan ontwikkelen tot volwassen monteur”, zegt Hanneke. “Het is mijn taak als begeleider om te zorgen dat de klik tussen het bedrijf en de leerling goed is. En als dat niet zo is, moet je daar ook duidelijk over zijn.”

Erwin vult aan: “Het is belangrijk dat ik ook als begeleider een goede band heb met een leerling. Soms moet je een vriend zijn, soms meer een vaderfiguur. Ze moeten niet tegen je opkijken, maar het gevoel hebben dat ze bij je terecht kunnen.” Dat leidt soms zelfs tot appjes van leerlingen, waarin ze Erwin trots laten zien wat ze gemaakt hebben. “Ik ben zelfs een keer ’s avonds gebeld door een bedrijf dat erg onder de indruk was van wat een leerling gedaan had. Die complimenten draag ik de volgende dag dan graag over aan de leerling zelf. Dat geeft zo’n jongen een boost.”

Helemaal op hun plek
Tot slot is er nog het ‘warme bad’, zoals Hanneke en Erwin hun nieuwe werkgever omschrijven. Niet onbelangrijk voor een werknemer. “Als je een fijne groep mensen achter je hebt staan, dan geeft dat veel vertrouwen”, zegt Erwin. “Als ik bijvoorbeeld een slechtnieuwsgesprek moet voeren, kan ik zo bij een collega terecht om dat even te bespreken zodat ik niet de plank missla.” Hanneke: “Ondanks dat ik nog even moest omschakelen van het Goflex-jasje naar het IW-jasje en nieuwe bedrijven moet leren kennen, kan ik nu al wel zeggen: ‘Ik zit hier helemaal op mijn plek’.”

WordPress development door Webstation